Tijd nemen voor jezelf is gezond!

En het is praktisch als je het zelf -letterlijk- in de hand hebt.

Een hele simpele oefening, die je heel goed zelf kunt doen, en veel effect heeft: geef jezelf een oorreflexmassage!


Hou je emoties in de hand door je vingers vast te houden......

Hou je vingers vast en je zult je verbazen over het resultaat!

 Jin Shin Jyutsu® gebruikt de kracht van de levensenergie. Hoe? Met je handen die als "startkabels" dienen om je  "Levens-accu" te helpen opladen.

Je vingers staan in contact met je organen en wanneer je je vingers masseert dan open je de kanalen naar je organen. Aan de organen zijn ook emoties verbonden, door de massage beïnvloedt je deze direct.

Simpel en effectief! Probeer maar.... het maakt niet uit welke hand je pakt.

Je duim correspondeert met je maag en milt. De gemoedstoestand, die hierbij hoort is je overmatig zorgen maken. Door je duim vast te houden, kun je je ontspannen. 

Je wijsvinger correspondeert met je nieren en blaas. Angst hoort hierbij en wanneer angst vermindert, kan je levensenergie weer vrij stromen.

Je middelvinger correspondeert met je lever en galblaas. Ben je gefrustreerd of boos hou dan je middelvinger vast.

Je ringvinger correspondeert met je longen en dikke darm. Hou je ringvinger vast wanneer je verdrietig bent.

Je pink correspondeert met je hart en dunne darm. Hou je pink vast als je je onzeker voelt en alles "te goed" wilt doen. Je stimuleert je intuïtie door je pink vast te houden.

Door je duim in het midden van je handpalm te houden, breng je jezelf weer in balans.


3-minuten meditatie

Deze meditatie kun je op elk moment doen, zowel zittend als staand.

1. Observeer 1 minuut je gedachten: laat de gedachten maar komen, maar ga er niet op in. Kijk er alleen naar.

2. Observeer 1 minuut je ademhaling: verander er niets aan, laat je ademhaling gaan zoals ze komt

3. Observeer 1 minuut je lichaam: merk de plaatsen op waar je iets voelt, alleen waarnemen.

Doe deze oefening met al je aandacht en je zult merken hoe effectief deze korte meditatie je kalmeert en ontspant. Zoals de Dalia Lama aangeeft in zijn boeken: "Beter kort en van hoge kwaliteit dan lang en minder goed gefocust".

Vind je het lastig om de tijd bij te houden dan kun je op You Tube veel filmpjes vinden of kijk naar deze korte video met instructie en met de zee op de achtergrond.